tisdag 8 juli 2008

Dags att segla till Sydney

Igår seglade den svenska gruppen till Världsungdomsdagen i Sydney iväg från Arlanda. Själv har jag ett par bråda dagar kvar på Biskopsämbetet för att göra i ordning allt som har blivit liggande, men måste bli klart inför semestern.

På onsdag seglar jag själv iväg, men via Singapore för att slippa att göra den långa resan i ett sträck – och för att kunna stanna till hos karmeliterna i Singapore. Jag skulle ha besökt dem 1998, men då måste jag avbryta min resa och resa direkt hem från Filippinerna – för att bli ombedd att bli biskop.

Som biskop har jag varit med på tre tidigare världsungdomsdagar: Rom, Toronto och Köln. En av uppgifterna för biskopar där är att hålla katekes för ungdomarna. Tidigare har jag bara haft en katekes, men den här gången har jag blivit ombedd att hålla katekes tre dagar i följd på svenska i Vår Fru av den Evärdliga Hjälpens kyrka i West Pymble (var det nu kan ligga i storstadsområdet i Sydney).

De teman som man har valt för dessa katekeser är faktiskt mycket väl valda: 1. Hur Anden hjälper oss att växa in i det personliga förhållandet till Gud i Kristus; 2. Hur vårt andliga liv får näring och bär frukt i Kyrkan; 3. Hur vi kan förmedla och dela med oss av vår tro till andra.

Det slog mig att detta kan vara tre grundförutsättningar, som blir avgörande för om en ung människa förblir en levande katolik - och inte bara en halvvissen gren. Ja, egentligen gäller det oss alla: om vi har en äkta bönens relation till Jesus Kristus och växer in i Kyrkans gemenskap är det vår stora glädje att få leva av denna tro och ge den vidare.

Inte minst i Europa måste vi kristna bli bättre på det sista: att ge tron vidare till nästa generation. Be gärna att många inspireras till detta under dagarna i Sydney!

+Anders Arborelius ocd

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill önska dig biskop Anders och alla ungdomar som reser från Sverige Guds rikaste välsignelser!
Det är många som ber för er, för påven Benedikt, kardinal Pell och för Världsungdomsdagarna. Vi hoppas och tror att Kyrkan i Australien kommer att välsignas av denna händelse, där katolska ungdomar, präster, biskopar och ordensfolk samlas för att sprida evangeliet, och fördjupa tron tillsammans genom den helige Ande.

Anonym sa...

Lycka till med resan! :-)

Jag hoppas att sammanfattningar av katekeserna kommer att läggas upp här.