tisdag 15 juli 2008

Blogg 14 juli

Strax efter kl. 5.00 på morgonen anlände jag till ett mörkt och kylslaget Sydney efter ett par dagar i ett soligt och hett Singapore. Också i kyrkligt anseende är skillnaden stor: Singapores katoliker är lik 80-85% praktiserande medan Australiens katoliker är betydligt mer sekulariserade. Därför hoppas man här mycket på att Världsungdomsdagen skall ge andlig inspiration och nytt mod (liksom det blev i Tyskland efter den sista Världsungdomsdagen i Köln).
Redan på planet från Singapore till Sydney märktes den ungdomliga hänförelsen. Spanska och italienska ungdomar (en del redan lite halvgamla) sjöng rytmiska sånger - och kastade kuddar på varandra, ja, var lite lagom odisciplinerade.

I Sydney blir biskoparna inkvarterade på stora hotell i centrum. Det är lite synd att vi bor så långt från de unga, men kanske nödvändigt för att organisationen skall fungera. På mitt hotell stötte jag på både biskop Bernt från Oslo och biskop Czeslaw från Köpenhamn - och till vår glädje också vår förre nuntie Giovanni Tonucci i norsk lusekofta, så hans tid i Norden har burit rik frukt.

Kyrkans universella karaktär blir mycket tydlig i detta sammanhang. Intressant var att få tala med biskopar från Brunei och Bangladesh, länder som vi inte ofta förknippar med katolskt liv. Men biskopen i Brunei kunde förtälja att det är 4% av befolkningen. Han visste förstås också att vår svenske kung varit där och fått kritik för sin kommentar om tillståndet i landet.

Jag hann bläddra i de australiensiska tidningarna, medan jag fick vänta på att mitt rum blev ledigt - och det tog tre timmar, så en hel del hann man läsa. De flesta skriver positivt både om de unga och om påven Benedikt. Däremot har Sydneys ärkebiskop, kardinal Pell, fått kritik för att förringa klimatförändringen och uppvärmningen av jorden. Strax skall han fira mässan med oss alla och öppna Världsungdomsdagen - men mer därom i morgon.

1 kommentar:

Unknown sa...

Käre biskop Anders,

jag önskar Dig allt gott i Australien bland våra ungdomar.

Hjärtligt tack för hjälpen med resan till St Paulus-kyrkan i Gävle.

Pax et Bonum

Per